۳ مرداد ۱۳۹۴، ۲۲:۰۱

در جلسه شورای بحران البرز مطرح شد؛

بارش۱۲.۷میلیمتری باران سیل شد/تخریب سازه های غیرمجاز رودخانه کرج

بارش۱۲.۷میلیمتری باران سیل شد/تخریب سازه های غیرمجاز رودخانه کرج

کرج - در جلسه شورای بحران استان البرز بارش 12 و هفت دهم میلیمتری باران دلیل طغیان رودخانه و وقوع سیل در روستای «سیجان» و «سر زیارت» اعلام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سومین جلسه ستاد بحران استانداری البرز با محوریت بررسی سیل اخیر در روستاهای سیجان و سرزیارت با حضور معاونان استاندار، فرماندار کرج، مسئولان دستگاههای اجرایی و اصحاب رسانه ظهر امروز در مسجد روستای سیجان برگزار شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز استقرار دستگاه های اجرایی را در روستای سیجان ضروری خواند و اظهار کرد: برای بازسازی روستا نیاز است تا دستگاههای اجرایی در سه شیفت کاری مشغول به فعالیت شوند و در صورت لزوم با تامین روشنایی در شب هم به عملیات اجرایی ادامه دهند.

هیربد معصومی با اشاره به اهمیت حفظ حریم و بستر رودخانه کرج، تصریح کرد: ظرف مدت ۲۰ روز پس از شناسایی املاک واقع در حریم رودخانه، مالکان موظف به تخریب املاک و ساخت و سازهای غیر مجاز هستند در غیر این صورت استانداری وارد عمل شده و ساخت و سازهای غیرمجاز را تخریب می کند.

به گفته معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری البرز؛ اهالی روستای سیجان که املاک و باغات خود را بیمه نکرده اند مطابق قانون و با همکاری نهادها می تواند برای روشن شدن وضعیت خسارت خود اقدام کنندمعاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز از کلیه مسئولان و دستگاههای دخیل در مدیریت بحران خواست تا در اسرع وقت برآورد خسارات را به استانداری اعلام کنند.

جانشین رئیس شورای مدیریت بحران استان البرز ادامه داد: با توجه به اینکه حادثه سیل روستای سیجان و سرزیارت اولین و آخرین حادثه غیرمترقبه در البرز نیست باید تلاش کنیم تا مدیریت ریسک و خطر پذیری استان را تقویت کنیم.

وی مدیریت جهادی را لازمه مدیریت بحران دانست و گفت: برخی مدیران مدعی هستند در شرایطی که با کمبود امکانات و ابزار کافی مواجه اند قادر به انجام عملیات اثرگذار نیستند این ادعا تعریفی برای مدیریت جهادی در شرایط بحران بجا نمی گذارد، در صورتی که امکانات کافی وجود داشته باشد دیگر مدیریت جهادی معنایی ندارد و به راحتی می توان چنین مدیرانی را که چنین ادعایی می کنند جا به جا کرد.

معصومی با اشاره به اینکه رفتار جوی قابل پیش بینی نیستند، گفت: غیرقابل پیش بینی بودن حوادث غیرمترقبه مختص شرایط حال حاضر نیست و به همه زمان ها اختصاص دارد باید این حادثه مورد بررسی دقیق قرار گیرد زیرا بارش ۱۲.۷ میلی متری سیلی به این عظمت را به وجود آورده است.

ساخت و سارهای غیرمجاز در روستای سیجان تخریب می شوند

وی در ادامه خطاب به مسئولان حاضر در شورای بحران استان گفت: در کوتاه ترین زمان ممکن همه ساخت و سازهای واقع در حریم و حاشیه رودخانه علامتگذاری و تخریب شوند و به مالکان زمین معوض واگذار می شود.

معصومی با اشاره به کمبود امکانات در دهداری ها بر لزوم همکاری کلیه نهادها و دستگاهها در حل بحران پیش آمده تاکید کرد.

در ادامه محمدتقی ایرانی فرماندار کرج، اظهار کرد: در تعطیلات پایانی هفته و همچنین تعطیلات دیگر تجهیزات مناسب و همچنین کشیک حوادث در جاده چالوس مستقر می شود استقرار تجهزات و کشیک باعث شد نیروهای امدادی با سرعت بیشتری در محل حادثه سیل روستای سیجان و سرزیارت حاضر شوند.

ایرانی افزود: نیروهای امدادی شهرستان کرج علی رغم یکطرفه بودن محور کرج - چالوس از شمال به جنوب با تلاش نیروی انتظامی در ساعات اولیه وقوع حادثه به محل رسیدند.

وی گفت: اگر چه از بارش باران و ایجاد ترافیک و آبگرفتگی معابر آگاه بودیم ولی احتمال وقوع سیل قابل پیش بینی نبود.

ایرانی گفت: ۵ اکیپ امدادی و اورژانس تا صبح روز بعد از حادثه به طور هدایت شده در منطقه مستقر و مشغول به خدمت رسانی و امداد بودند.

ایرانی به حضور معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور در مناطق سیل زده البرز اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه بحران موجود در تهران با شدت بیشتر به وقوع پیوسته بود معاون وزیر در منطقه حضور پیدا کرد و دستورات خوبی برای پیگیری و تخصیص اعتبار داد.

سیل به لوله کشی آب روستای سیجان خسارت جدی وارد کرد

ایرانی با اشاره به سرعت بالای امدادرسانی و پاکسازی منطقه از لجن، تنه درختان و خودروهای غرق شده که راه امدادرسانی را مسدود کرده بودند: افزود: طی ۲۴ ساعت اولیه پس از وقوع سیل آب شرب و برق و تلفن منطقه تامین شد.

در ادامه دهدار روستای سیجان خواستار رفع آلودگی آب شرب روستا و تعویض سیستم لوله کشی آب روستا شد.

وی با توجه به کوهستانی بودن منطقه از مسئولان خواست شرایط اعطای تسهیلات را به گونه ای فراهم کنند که تا آبانماه جاری و فرا رسیدن فصل سرما عملیات بازسازی روستا پایان یابد.

در این نشست مدیران دستگاههای اجرایی با ارائه گزارش کوتاهی از عملکرد هفت روزه نیروهای تحت امر خویش به بررسی علل رخداد سیل پرداخته و کاستی ها و نیازهای منطقه را برآورد کردند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان البرز با گلایه از عدم توجه کافی مردم و مسئولان به وضع پوشش گیاهی منطقه و اهمیت موضوع آبخیز داری گفت: نباید از مباحث مهم آبخیز داری غافل شویم .

طرح هادی حریم رودخانه را ۱۸ متر تعریف کرده است

حسین میرجبی با اشاره به بارش ۲۰ میلیمتری در روستای کندر گفت: بیش از ۴۵ هزار متر مکعب رسوب در پشت سیل بندها جمع شد اما سیل جاری نشد همچنین در وسیه و دیگر مناطق شهرستان کرج که آبخیز داری و چرای دام و پوشش گیاهی کارشناسی و کنترل شده بود با سیل مواجه نشدیم و این در حالی است که در مناطقی مثل روستای سیجان با بارش کمتر از ۲۰ میلیمتر حادثه ای به این عظمت به وجود آمد.

میر رجبی با اشاره به طرح مطالعات آبخیز داری روستای ارنگه، گفت: شهرستان کرج، طالقان و جاده چالوس همواره سیل خیز است نباید از این نکته غافل شد که خشکسالی عامل اصلی سیل است .

وی با اشاره به اینکه نمی شود نسخه روستا سیجان را برای دیگر روستاها پیچید، گفت: پدافند غیر عامل برای استان ضرورت دارد پل های متعدد، دیوار بتونی و باغات و چرای بیش از حد دام در امر سیل خیزی دخیل است.

در ادامه جلسه شورای بحران، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با تایید عدم رعایت حدود حریم رودخانه توسط روستاییان گفت: خشکسالی خاک را نفوذ ناپذیر می کند و همین امر باعث وقوع سیل می شود اما عدم رعایت حریم راه را بروی سیل و باران می بندد و جریان شدید آب را به سوی خانه های مردم هدایت می کند.

بهزاد پارسا تصریح کرد: طرح هادی حریم رودخانه را ۱۸ متر تعریف کرده است و از هر طرف به میزان ۱۸ متر دورتر از حریم رودخانه مجاز به ساخت و ساز هستیم.

وی با اشاره به پل های متعدد ساخته شده در حریم رودخانه کرج، گفت: در گذشته تنها سه پل در روستا وجود داشت این در حالی است که امروز شاهد وجود ۳۰ پل هستیم احداث این پل ها با ارتفاع کم در حریم رودخانه تنه درختان گل و لای و خاشاک را در پشت خود جمع می کند آب بندها سیلاب را به درون روستا هدایت کرده و خانه زندگی مردم را به خطر می اندازند پل هایی که هیچ کدام از ضوابط فنی پل سازی هم در آنها رعایت نشده است .

در پایان جلسه شورای بحران استان البرز، اصحاب رسانه و مدیران دستگاههای اجرایی از روستای سیجان و روستای لانیز واقع در شهرستانک بازدید کرده و از نزدیک در جریان خرابی و مشکلات این روستاها قرار گرفتند.

روستای لانیز با ۴۷ خانوار، روستایی ییلاقی است و در جریان سیل در فصل بهار سال جاری خسارات فراوانی دیده است.

به گفته یکی از اعضای شورای این روستا به علت نیمه کاره رها شدن عملیات ترمیم و ساخت حریم دیواره رودخانه از یک سو و کنده شدن سنگی چند تنی که مسیر ۵ کیلومتری را در روستا طی کرده و همه چیز را با خود تخریب کرده بود بافت روستا برای همیشه تغییر یافته است و امکان بازگشت رودخانه به مسیر قبلی و خیابان کشی به شکل قبل وجود ندارد.

در ادامه اهالی روستا در جمع اصحاب رسانه گفتند: با توجه به تخریب حریم رودخانه و تغییر مسیر آن امکان جوی کشی و انتقال آب به باغات کشاورزی از بین رفته است و درختان میوه سالم مانده هم خشک خواهند شد.

روستاییان لانیز که امکانات بسیار اندکی در روستا دارند از عدم حضور به موقع نیروهای امداد رسان گله مند بوده و گفتند: سیل بهاره تخریب زیادی را به بار آورد که متاسفانه عملیات به صورت جدی دنبال نشده و نیمه کاره رها شد.

کد خبر 2866919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مهارتی ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
      0 0
      بله دیگه تجاوز به حریم طبیعت و علل الخصوص حریم رودخانه ها انتقامش را خواهد گرفت.